Skip to main content
Log in

Patientenschulungen in der Transition

Empowerment für Jugendliche mit chronischen Erkrankungen

Patient education in transition

Empowerment for young people with chronic illnesses

  • Leitthema
  • Published:
Pädiatrie & Pädologie Aims and scope

Zusammenfassung

Für Jugendliche mit einer chronischen Erkrankung stellt das Erwachsenwerden und das selbstständige Krankheitsmanagement eine Herausforderung dar. Durch eine Patientenschulung kann der Übergang in die Erwachsenenmedizin vorbereitet und ein Empowerment der Zielgruppe erreicht werden.

In der Kinderklinik Lübeck und dem Institut für Psychologie der Universität Greifswald wurde nun erstmals eine eigenständige Transitionsschulung entwickelt, die zunächst für Jugendliche mit Typ-1-Diabetes, Mukoviszidose und chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen konzipiert wurde, um ihre Gesundheitskompetenz und ihre Selbstständigkeit bezüglich ihrer Erkrankung zu fördern.

Auf Basis qualitativer Interviews wurde ein Curriculum entwickelt; Themen sind die Organisation des Krankheitsmanagements, Perspektiven der Weiterbehandlung, Kennenlernen krankheitsspezifischer Unterstützungsangebote, Ablösung von den Eltern, Berufsfindung/-ausbildung und Partnerschaft. Die Schulung wurde anschließend auf alle Jugendliche mit chronischen Erkrankungen erweitert und um eine Elternschulungskomponente und eine interaktive Internetseite ergänzt.

Abstract

For young people with a chronic disease growing up and independent disease management are challenging. Through patient education, the transition into adult medicine and an empowerment of the target group will be reached.

At the Children’s Hospital Luebeck and the Department of Psychology at the University of Greifswald independent transition training has now been developed for the first time; this was initially designed for young people with type 1 diabetes, cystic fibrosis and inflammatory bowel disease, to promote their health literacy and their autonomy with regard to their disease.

Based on qualitative interviews, a curriculum was developed, which includes the topics of the organization of disease management, prospects of further treatment, getting to know disease-specific support services, detachment from family, career choice/education and partnership. The training was then extended to all young people with chronic diseases and supplemented by a parent training component and an interactive website.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Papastefanou C (2010) Entwicklungspsychologische Grundlagen. In: von Hagen C, Schwarz HP (Hrsg) Selbstmanagement bei chronischen Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter. Kohlhammer, Stuttgart, S 30–45

    Google Scholar 

  2. Keller KM (2010) Transition in adolescents with IBD: children and adolescents with inflammatory bowel disease on their way to adulthood. Monatsschrift Kinderheilkd 158:738–744

    Article  Google Scholar 

  3. Scal P, Davern M, Ireland M, Park K (2008) Transition to adulthood: delays and unmet needs among adolescents and young adults with asthma. J Pediatr 152:471–475

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Cameron FJ, Amin R, de Beaufort C, Codner E, Acerini CL (2014) ISPAD clinical practice consensus guidelines – 2014: diabetes in adolescence. Pediatr Diabetes 15(Suppl. 20):245–256

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Viner R (1999) Transition from paediatric to adult care: bridging the gaps or passing the buck? Arch Dis Child 81:271–275

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Szczepanski R (2009) Patienten- und Angehörigenschulung. In: Schlack HG, Thyen U, von Kries R (Hrsg) Sozialpädiatrie. Springer, Heidelberg, S 214–221

    Google Scholar 

  7. McAllister M, Dunn G, Payne K, Davies L, Todd C (2012) Patient empowerment: the need to consider it as a measurable patient-reported outcome for chronic conditions. BMC Health Serv Res 12:157

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Erhart M, Wille N, Ravens-Sieberer U (2008) Empowerment bei Kindern und Jugendlichen – die Bedeutung personaler und sozialer Ressourcen und persönlicher Autonomie für die subjektive Gesundheit. Gesundheitswesen 70:721–729

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Kalnins I, McQueen DV, Backett KC, Curtice L, Currie CE (1992) Children, empowerment and health promotion: some new directions in research and practice. Health Promot Int 7:53–59

    Article  Google Scholar 

  10. Zimmerman MA (1995) Psychological empowerment: issues and illustrations. Am J Community Psychol 23:581–599

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Gullan RL, Power TJ, Leff SS (2013) The role of empowerment in a school-based community service program with inner-city, minority youth. J Adolesc Res 28(10):664–689. doi:10.1177/0743558413477200

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Bravo P, Edwards A, Barr PJ et al (2015) Conceptualising patient empowerment: a mixed methods study. BMC Health Serv Res 15:252 doi:10.1186/s12913-015-0907-z

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  13. Anderson RM, Funnell MM (2010) Patient empowerment: myths and misconceptions. Patient Educ Couns 79:277–282

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Faller H (2011) DGRW-Update: Patientenschulung. Rehabilitation (Stuttg) 50:284–291. doi:10.1055/s-0031-1285889

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Mayring P (2010) Qualitative Inhaltsanalyse: Grundlagen und Techniken [qualitative content analysis – theoretical foundation and basic procedures]. Beltz, Weinheim

    Book  Google Scholar 

  16. Herrmann-Garitz C, Muehlan H, Bomba F, Thyen U, Schmidt S (2015) Conception and measurement of health-related transition competence for adolescents with chronic conditions – development and testing of a self-report instrument. Gesundheitswesen: doi:10.1055/s-0035-1549986

    Google Scholar 

  17. Schwarzer R, Jerusalem M (1995) Generalized self-efficacy scale. In: Weinman J, Wright S, Johnson M (Hrsg) Measures in health psychology: a user’s portfolio, causal and control beliefs. NFER-NELSON, Windsor, S 35–37

    Google Scholar 

  18. Brenk-Franz K, Hibbard JH, Herrmann WJ et al (2013) Validation of the German version of the patient activation measure 13 (PAM13-D) in an international multicentre study of primary care patients. PLOS ONE 8:e74786

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  19. Schmidt S, Thyen U, Herrmann-Garitz C, Bomba F, Mühlan H (2016) The Youth Health Care measure – Satisfaction, utilization, and needs (YHC-SUN) – development of a self-report version of the Child Health Care (CHC-SUN) proxy-measure. BMC Health Services Research, in press

  20. Mühlan H (2010) Developing the DCGM-12: A short-form of the DISABKIDS condition-generic module assessing health related quality of life in children and adolescents with chronic conditions. Doctoral Thesis, University of Hamburg

  21. Schmidt S, Muhlan H, Power M (2006) The EUROHIS-QOL 8‑item index: psychometric results of a cross-cultural field study. Eur J Public Health 16:420–428

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Schmidt S, Herrmann-Garitz C, Bomba F, Thyen U (2015) A multicenter prospective quasi-experimental study on the impact of a transition-oriented generic patient education program on health service participation and quality of life in adolescents and young adults. Patient Educ Couns: doi:10.1016/j.pec.2015.10.024

    PubMed  Google Scholar 

  23. Ernst G, Bomba F. Fit für den Wechsel: Erwachsen werden mit chronischer Krankheit. Transitionsmodul im Modularen Schulungsprogramm für chronisch kranke Kinder und Jugendliche ModuS. In: Kompetenznetz Patientenschulung im Kindes- und Jugendalter e. V. (KomPaS) ed. Lengerich: Pabst Science Publishers; in press, http://www.kompetenznetz-patientenschulung.de/modus-schulungen/curricula/. Zugegriffen 11. Februar 2016

  24. Ernst G, Szczepanski R (2014) Modulares Schulungsprogramm für Kinder und Jugendliche sowie deren Familien „ModuS“. Pabst, Lengerich

    Google Scholar 

  25. Young MT, Lord JH, Patel NJ, Gruhn MA, Jaser SS (2014) Good cop, bad cop: quality of parental involvement in type 1 diabetes management in youth. Curr Diabetes Rep 14:546

    Article  Google Scholar 

  26. Christin A, Akre C, Berchtold A, Suris JC (2015) Parent-adolescent relationship in youths with a chronic condition. Child Care Health Dev: doi:10.1111/cch.12266

    Google Scholar 

Download references

Danksagung

Förderung der Gesundheitsversorgungskompetenz von Jugendlichen mit chronischen Erkrankungen in der Transition von pädiatrischen zu Erwachsenenversorgungssystemen im Förderschwerpunkt „Chronische Krankheiten und Patientenorientierung“ (BMBF, DRV Bund und GKV); Laufzeit: 4/2011–11/2014. ModuS – Fit für ein besonderes Leben. Förderung durch das BMG IA5-2512FSB121//314-123006/21; Laufzeit 2014–2015; Nachbefragung: 6/2015–3/2017

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Ute Thyen.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

U. Thyen, F. Bomba, I. Menrath, J. Schmidt, R. Szczepanski,G. Ernst undS. Schmidt geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Thyen, U., Bomba, F., Menrath, I. et al. Patientenschulungen in der Transition. Paediatr. Paedolog. Austria 51 (Suppl 1), 30–35 (2016). https://doi.org/10.1007/s00608-016-0347-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00608-016-0347-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation